Den uge Søren besøgte Haldor Topsøes laboratorier

Søren Strandskov Sørensen fik en uforglemmelig oplevelse med i bagagen da han sidste år deltog i Unge Forskere. Han vandt nemlig præmien "Topsøe Innovation Challenge", som gav ham muligheden for at besøge Haldor Topsøes virksomhed i Tyskland. Læs hans egen rejseberetning fra besøget her nedenfor.

På besøg hos Haldor Topsøe

Som deltager i Unge Forskere blev jeg blev nummer fire i min kategori, men jeg føler faktisk at jeg nok var den, der tog mest med hjem fra finalen i 2014 – såvel fysisk som mentalt. Den præmie, som jeg måske er mest stolt af, er den såkaldte ”Topsøe Innovation Challenge”, der var en specialpræmie udlovet af Haldor Topsøe, hvor jeg fik lov at opleve virksomheden og dens forskning helt tæt på.

Mit projekt til Unge Forskere gik ud på at lagre brint i specielle carbon-baserede systemer – i såkaldte fullerener. Fullerener kan bedst beskrives ved at være fodboldlignende kulmolekyler, der er cirka 10.000.000 gange mindre i diameter end en normal fodbold. For at få lidt mere håndgribelige størrelser på, så lad os antage, at fullerenen er på størrelse med en fodbold. Så svarer det til, at fodbolden er på størrelse med planeten jorden.

Som I nok kan fornemme, så er mit projekt lidt svært håndgribeligt. Derfor var jeg også ekstra glad for at få æren af at vinde noget så håndgribeligt som en uges ophold hos Haldor Topsøe og deres Research and Development afdeling i Lyngby. Turen skulle dog hurtigt vise sig at blive ændret. Allerede kort efter, jeg var trådt ned af scenen i Forum, introducerede folkene fra Haldor Topsøe mig for muligheden for at besøge deres afdeling i Ulm, Tyskland, hvor de arbejder med batterimaterialer – en mulighed jeg umuligt kunne takke nej til, da jeg i forvejen har en interesse for energilagring.

Laboratoriebesøg og batteribygning
Turen startede en mandag i august med en rundvisning på Haldor Topsøes hovedkvarter i Lyngby, hvor jeg blev introduceret til batterifeltet, men også fik set deres laboratoriefaciliteter og omkringliggende arealer. Derudover holdt jeg et oplæg for Topsøes kemikergruppe om mit projekt – en lettere nervepirrende oplevelse, men uden tvivl ekstremt givende og interessant at få feedback fra folk, som har hænderne i kemien hver dag!

Dagen efter tog jeg til Ulm, hvor jeg blev introduceret for Topsøes folk, så deres laboratorium, og fortalte om mit eget projekt. De næste dage gik med at producere mine egne batterier, der efterfølgende skulle testes. Produktionen er en forholdsvis lang og tidskrævende proces, og uden præcision bliver ens batteri ubrugeligt.

Jeg lavede i alt fire batterier i løbet af de tre dage i Ulm – kun ét gennemførte hele testprogrammet uden at bukke under, hvilket efter sigende er en ret normal opstartsstatistik. Ud over at bruge tid i laboratoriet fik jeg lov at se de nærliggende (ekstremt store) laboratorier til test af batterimaterialer, men også Ulms Universitets Scanning Tunnel Mikroskoper – uden at gå i detaljer er det nogle ekstremt fintfølende apparater, der er indhyllet i rustfrit stål og er meget fascinerende!

I ”fritiden” blev jeg vist rundt i Ulm på en guidet løbetur af en af Topsøes forskere, og jeg var ude at spise med Topsøes folk om aftenen – både traditionelt tysk og mere moderne. Derudover blev jeg inviteret på en sejltur i oppustelig gummibåd på Donau, der løber direkte igennem Ulm, hvilket i sandhed var en uforglemmelig tur. Mit hotel i Ulm var det såkaldte ”Hotel Schiefes Haus”, der officielt er verdens skæveste hotel, hvor sengen har indbygget vaterpas – uden tvivl en rigtigt sjov oplevelse. Om torsdagen drog jeg igen mod Lyngby, hvorefter jeg om fredagen skulle karakterisere de materialer, som var blevet produceret i Ulm, vha. et af Topsøes mange elektronmikroskoper og ligeledes spise middagsmad med Topsøes forskningsdirektør, Jesper Nerlov.

En uforglemmelig oplevelse
Når jeg ser tilbage på mit besøg, så kan jeg ikke lade være at tænke på, hvilken åben og ekstremt imødekommende virksomhed, som jeg har fået et indblik i, og hvordan jeg i alle henseener er blevet taget godt imod. Jeg kan kun give Topsøe ret i, at virksomheden er et godt sted at være – også selvom jeg ikke var der så længe. Jeg kan ikke takke Haldor Topsøe og de folk, som jeg har mødt, nok, for at have givet mig en uforglemmelig oplevelse, der kun har givet mig endnu større lyst til at komme ud og opdage nye sider af videnskaben!

Søren Strandskov Sørensen, vandt 4. præmien i Unge Forskere 2014 i kategorien Life Science med sit projekt "Hydrogenlagring i Alkalijordmetaldopet C60".